Greece / Grecja – Kreta ( Agios Nikolaos i okolice)

Moja przygoda z Grecją zaczęła się 5 lat temu, w momencie kiedy poznałam mojego chłopaka, który pochodzi właśnie z tego pięknego kraju.

Rzadko kiedy wybieram się do tego samego państwa po raz kolejny, z Grecją jest inaczej i wcale mi to nie przeszkadza. Co roku odwiedzam kolejne nowe miejsce, kolejną wyspę. Wszystkie, które do tej pory odwiedziłam bardzo różniły się od siebie, więc za każdym razem mam okazję zobaczyć i poznać coś zupełnie nowego.

Nasze destynacje wybieramy zwykle ze względu na naszych znajomych. Czasem jedziemy tam gdzie ktoś ze znajomy już mieszka, czasem organizujemy się wszyscy razem i wybieram sie tam gdzie jeszcze nie byliśmy.

W tym roku wybraliśmy Kretę. Kilka miesięcy temu zamieszkał tam najlepszy przyjaciel mojego chłopaka, postanowiliśmy więc go tam odwiedzić. Podczas planowania wakacji okazało się, że z pośród naszych nowych znajomych, jeszcze kilka innych osób pochodzi z Krety i będą tam w tym samym czasie co my. W międzyczasie kolejne osoby postanowiły również na Kretę pojechać. W rezultacie podczas 3 tygodniowego wyjazdy tylko 2 dni spędziliśmy sami.

Ag Nikolous1

Ag Nikolous2

Pierwszym miastem, w którym się zatrzymaliśmy był Agios Nikolaos.

Miasteczko bardzo spokojne i w porównaniu do pozostałych miast jakie zobaczyłam na Krecie zdecydowanie najmniej turystyczne. Przy wybrzeżu znajduje się jezioro, które skrywa w swych głebinach trochę żelastwa: czołg i samochody, które Niemcy porzucili uciekając z Krety.

Ag Nikolous3

Ag Nikolous4

Na podwórku u kolegi

Ag Nikolous5

Co zwiedzać w okolicy:

Zaledwie 11 km na północ od Agios Nikolous znajduje się znany kurort Elounda, ponoć wiele znanych postaci z show biznesu to tu właśnie ma swoje wille.

Ale nie o Elounda chciałam pisać, a o graniczącym z nim, obecnie leżącym pod wodą Olous.

Kiedyś była to bardzo ważna osada, wydobycie soli, które kwitło w tym rejonie przynosiło ogromne zyski. Obecnie po Olous pozostały jedynie mury, które wyłaniają się w niektórych miejscach z wody. Przejść można sie przez mostek, zobaczyć rozpadające się wiatraki oraz jedyna zachowaną mozaikę. Droga do mozaiki nie jest zbyt dobrze oznaczona. Należy kierować się w stronę jedynej tawerny, a nastepnie przejść obok ścieżką, by dotrzeć do otoczonej zniszczoną siatką mozaiki, części posadzki wczesnochrześcijańskiej bazyliki.

Elouda and Olous1

Elouda and Olous2

Elouda and Olous3

Elouda and Olous4

Elouda and Olous5

Elouda and Olous6

Z Elouda roztacza się widok na wyspę – fortecę Spinalonga, która była ostatnią osadą trendowatych w Europie. Nie wiadomo dokładnie kiedy chorzy zamieszkali nawyspie, róże źródła podają różne daty, wiadomo, że było to około 1903 roku. Na wyspie obecnie nikt nie mieszka. Ostatnie osoby opuściły Spinalogę w 1957 roku. Na wyspę można dopłynąć łodzią z Elouda lub Agios Nikolous. Bilet kosztuje około 10 euro.

Spinalonga1

Spinalonga2

Kolejne dwa miejsca, które znajdują się bardzo blisko Agios Nikolous to Kritsa oraz Lato.

Kritsa swoją popularność zawdzęcza filmowi Grek Zorba. To właśnie tam, wśród uroczych , wąskich, kretych uliczek rozgrywała się akcja filmu. Moim zdaniem miejsce warte odwiedzenia.

Kritsa1

Kritsa2

Kritsa3

Ostatnie już miejsce o którym chciałam napisać jest Lato. Aby tam dotrzeć należy skręcić w prawo, w niewielkiej odległości za znakiem Kritsa.

Lato to obecnie ruiny jednego z najważniejszych miast Krety założonego w VII w p.n.e. Wstęp kosztuje 2 euro. Czynne jest od 8:30 do 15:00 ( w poniedziałek zamknięte).

Lato1

Lato 2

To wszystko co udało mi się zobaczyć podczas pierwszego tygodnia na Krecie. Prawda jest taka, że te pierwsze kilka dni spędziłam głównie na „nicnierobieniu”. Odpoczywałam, pływałam, delektowałam się towarzystwem przyjaciół. To były takie prawdziwe, leniwe wakacje. Dopiero potem się zaczęło konkretniejsze zwiedzanie. Ale o tym opowiem Wam następnym razem.

16 thoughts on “Greece / Grecja – Kreta ( Agios Nikolaos i okolice)

  1. Nie lubię być turystą, bo zawsze pozostaje niedosyt, że nie zajrzało się za tamten róg, nie weszło do tamtego sklepu, nie odwiedziło jakiejś świątyni, itd. A najbardziej mi żal, że podczas wyjazdów turystycznych nie poznaje się ludzi, bez których dane miejsce nie było takie, jakim jest. Jeszcze gorzej, czasami nie poznaje się samego miejsca, wędrując szlakami stworzonymi dla turystów.
    Bardzo lubię zaglądać do Ciebie, bo jest właśnie tak „nieturystycznie”. Podoba mi się bardzo, że zbaczasz z wytyczonych ścieżek i zaglądasz w miejsca nie cieszące się popularnością.
    A podwórka koledze zazdroszczę 🙂

  2. Odwiedzić Kretę to również było moje marzenie od dłuższego czasu. Cieszę się, więc, że udało mi się je zrealizować. Greckie wyspy polecam, ja za każdym razem jestem nimi zachwycona.

  3. Kurczę jak ty z Grecją co rusz kusisz…. ahhh. piękne miejsce. Ciągnie mnie i ciągnie. Oby się udało już niedługo dotrzeć wreszcie…czekam na dalszą część relacji greckich wakacji, bo jak zwykle mnóstwo przydatnych informacji co zobaczyć. Zbieram te informacje, zbieram… i jak uzbieram to się wreszcie wybiorę. 🙂 pozdrawiam i mam nadzieję, że wracasz wypoczęta;)

    • Kuszę, bo jest czym 🙂 Jak już zdecydujesz się na wyjazd daj proszę znać, może będę mogła w jakiś sposób pomóc. W Grecji zwykle spędzam czas z moimi greckimi znajomymi, więc przerzucam się na powolny trym grecki i wracam wypoczęta. Z pozostałych podróży jak wracam to odpoczywam dopiero w domu 🙂

    • W sumie nie zwróciłam uwagi na śmieci. Na początku bardzo mnie raził brak koszy i ogromne kontenery na śmieci rozstawione na chodnikach, wałęsające się wszędzie bezdomne psy i koty. Z czasem się do tego przyzwyczaiłam i teraz jadąc do Grecji nawet nie zwracam na to uwagi, więc może jest tak jak piszesz, a ja tego już tam nie widzę.

Skomentuj

